Isnin, 7 November 2011

Mimpiku pada muslimah berjiwa jihad


tidak ku tahu apa yang ku rindu,
hati kosong tanpa ilmu,
apakah masih ada ruang untukku menjadi seperti dulu,
pabila amalan kian ditinggalkan,
andai ku lakukan ia berlebihan,
rasa macam diriku menjadi tontonan.

terasa diriku ini sudah tidak lagi memberi,
percakapanku kian tidak tersusun,
bibirku kian berat untuk menyampai,
tingkahku kian kasar,
apakah masalah ini datang dari suasana?
bagaimana cita mahu menjadi
muslimah berjiwa jihad
akan tercapai..?
andai diri tidak pernah berusaha
untuk memiliki cinta-NYA..

bukan mudah hendak dilepaskan melalui kata-kata
takut bila diungkap salah tafsiran jadinya,
takut juga pada diriku sendiri,
takut berselindung di sebalik penampilan sahaja...

jika dilihat pada pakaian,,
manusia akan mudah mengukur
akan ilmu yang dimiliki oleh pemakainya,
sedangkan pakaian tidak melambangkan
kekuatan iman yang ada di dalam dada..

ilm
u yang ada tidak sebanyak mana,
takut tindak tidak sejajar dengan apa yang dikata,
kelak akan disoal oleh Tuhannya,
terketar-ketar menjawab andai diri hipokrit cuma,
bukan mudah untuk kuluahkan segala rasa,
kerana tidak semua yang memahaminya,,

Ya Tuhan,,
andai aku bisa melakukan semuanya..
andai aku bisa mengubati yang terluka..
andai akan aku bisa
akan ku pelihara semua muslimah yang ada,,

tapi
hanya inilah kudratku sebagai seorang muslimah...
aku hanya mampu bertutur dengan pena,,
bagi membantu menyubur jiwa jihad
yang aku sendiri belum pasti memilikinya..

Ya Tuhan..
suburkanlah jiwa kami
"muslimah" dengan jiwa jihad..
kuatkanlah benteng hati-hati kami
dengan mengejar redhomu..

AKU IMPIKAN MUSLIMAH BERJIWA JIHAD
AMEENN

1 ulasan: