Isnin, 21 Jun 2010

Secebis bicara hati..

Sebelum nak mulakan bicara, aku tertarik pada satu madah yang aku baca tadi kat dalam bilik akademik khar "secebis bicara hati.." entah kenapa perkataan tersebut berjaya menarik perhatian ku.. jadi aku mengambil keputusan menjadikannya sebagai tajuk coretan hari ini.
beberapa hari ini banyak juga aku belajar, belajar tentang kehidupan.. aku selalu mengungkapkan pepatah "lain padang lain belalang" bila tercetus sedikit perasaan kurang selesa dengan orang lain. kalau dahulu jangan haraplah.. kalau hitam kataku maka hitamlah.. tidak ada putihnya..
kadang-kadang kita merasakan yang kita melayari kehidupan yang indah.. namun kita tidak sedar yang tak semuanya indah. bahtera kehidupan ini banyak onarnya.. begitu juga dalam kita mengenali orang lain ..banyak caranya..
jika dahulu, aku suka menganggap orang dengan pandangan mata pertama.. bak kata orang putih first impression lah. tapi kebanyakan first impression yang aku buat selalu tersasar.. maka aku akn mengubahnya...bagi aku manusia ini unik dan pelbagai.. jadi why not kita terima seadanya..
proses mengenali dan memahami memerlukan masa yang lama.. bukan sehari dua malah mungkin berabad lamanya.. kita mungkin merasakan yang ada insan yang sama seperti kita.. tapi setiap yang diciptakan adalah berbeza.. kalau kita tengok pada pasangan kembar pon cop jari nya berbeza kan.. itulah sebenarnya kebesaran tuhan.. masyaAllah..
kita selalu menghargai benda yang telah pergi.. kita selalu mengingati benda yang sudah hilang..
kita selalu menyesali benda yang telah berlalu.. tapi benda yang di depan mata kita.. kita x nampak.. kuman seberang laut nampak gajah depan mata tak nampak..
itulah yang aku rasa sebenarnya...aku selalu mengenangkan sahabat-sahabat yang telah terbang jauh ke bumi mesir.. tapi sahabat yang ada disekeliling tak nak pulak aku kenangkan.. tak nak pulak aku rindukan.. maksud aku bukan salah nak mengenangkan yang jauh tapi yang didekat ini perlu jugak dihargai.. itulah perkara yang kadang kita lupa..
kita semua manusia.. semua ingin dihargai semua ingin disayangi.. sape yang tak nak kan....
aku mengambil prinsip yang mudah.. dunia ni ibarat roda dan dia akan berputar.. hari ini kita melakukannya .. esok mungkin kita pula.. yang menerimanya.. jadi.,, oh ya..teringat pula kata-kata sahabat sebilikku.. " kalau kita mudahkan kerja orang lain kerja kita juga akan menjadi mudah"
akhir kata,, letakkan lah diri kita di tempat orang lain sebelum kita bertindak untuk melakukannya... aku juga perlu melihat kembali.. kita akan diuji dengan apa yang kita kata...hmm

Tiada ulasan:

Catat Ulasan