Isnin, 6 Disember 2010

Salam Maal Hijrah.....

Bismillahirrahmanirrahim..

elok kiranya ku mulakan bicara dengan memuji Yang Maha Esa...
sebelum penaku rancak di persada..
sebelum hatiku rancak mengatur kata-kata...
suka untuk aku mengingatkan...
ucapkanlah selawat dan salam buat Nabi Junjungan kita
Nabi Muhammad s.a.w.
berkat susah payah baginda dapat juga kita
merasai dua Nikmat terBESAR iaitu
nikmat IMAN dan ISLAM

hari ini merupakan 1 Muharam..
alhamdulillah.. sudah masuk tahun baru kita rupanya....
tanpa kita sedar.. masa berlalu dan berlalu...
banyak yang kita harungi.. juga tanpa kita sedari...
salam Maal Hijrah buat semua Umat Islam di muka bumi...
Panjatkanlah rasa syukur kerana Allah masih..
meminjamkan kita..
hidup menumpang di Buminya...
menghirup udara segar miliknya..
menikmati nikmat yang dikurniakannya..
mendapat kebahagiaan dicampakkan olehnya...
Segala-galanya adalah milik Allah..
kita hanya diberi pinjaman...
Pinjaman tidak bersifat kekal tapi hanya sementara..

kadang-kadang kita merasa bangga..
merasakan segalanya adalah milik kita..
sedangkan Allah itu Maha Berkuasa..
Dialah yang mencaturkan segala benda...
baik bahagia mahupun derita...
Dia tahu akan kemampuan hambanya....

Salam Maal Hijah pembaca sekalian....

Setiap kali memasuki tahun baru..
acap kali kita dengar tentang azam baru...
terfikir pula aku kali ini..
APAKAH AZAM AKU PADA TAHUN INI erk???
kulihat sahabat handai semuanya sudah mengatakan azam masing2 dalam facebook..
alhamdulillah.. azam mereka molek belaka....
semoga tertunai.. apa yang sahabt hajati..
berusalah.. moga Allah memudahkan segala urusan...

aku mendengar Tazkirah (peringatan) daripada seorang sahabat
bahawa kita perlu merawat Hati....
Apakah rawatan terbaik untuk hatiku...
adakah aku sudah jatuh cinta??
adakah aku mula menyintainya??
adakah aku menyayanginya??
persoalan diatas bukanlah penyebab aku memiliki masalah hati...
tapi.. masalah hati yang bermula drpd diri sendiri..
perasaan marah.. dengki.. cemburu... x puas hati.. juga boleh dikategorikan
sebagai masalah hati...

sahabat sekalian..
tadahlah tangan...
mohonlah pada Yang Esa..
lembutkanlah.. hati kita....
jauhilah kita dari segala bencana..
lupuskanlah segala prasangka yang berada didalam hati kita...

aku pernah dengar kata-kata daripada seorang kakak...
orang yang selalu marah ini ada satu titik hitam dihatinya..
aku terus berfikir.. hati aku kotorkah??
ohh.. Ya Allah risaunya aku....
bagaimana nak cuci hati ini...???

berbalik kepada pesanan sahabat aku tadi mengenai merawat hati...
satu sahaja TIPS yang diberikan....
banyakkan berzikir....


marilah sahabat2 kita rawat hati..
jom kita berzikir..
moga Allah tenangkan hatiii

1 ulasan:

  1. wuuuu.... masalah hati...
    erm...kurangnya makanan rohani membuatkan diri ini byk masalah hati...

    tolong2lah nasihatkan hala...

    BalasPadam