Jumaat, 17 Februari 2012


Akulah manusia - - - - - -
yang sentiasa bersangka baik pada manusia lainnya..
Akulah manusia - - - - - -
yang sering menganggap semua manusia itu baik budinya..
Akulah manusia - - - - - -
yang beranggapan mereka akn jujur bersahabt denganku..

tapi..
rupanya ada gunting dalam lipatan..
ada musuh dalam selimut...
sungguh aku tidak sangka tindakan itu
bukan untuk menyatukan tapi memisahkan...

akulah manusia yang selalu menganggap
semua manusia yang berkawan dengan aku tulus dan jujur
rupanya yang ada di mataku
hanyalah pura-pura dan dramatik belaka..

sungguh aku tidak sangka..
virus apakah yang disuntik
sehingga menyebabkan hidupku berubah arusnya..
sehingga aku hilang kepercayaan darinya...
sehingga aku tidak punya siapa...

teringin utk aku bertanya...
Apakah selama ini gelak dan tawa hanya sekadar utk berpura??

sungguh aku tidak sangka
rupanya dia di depan mata...

sekali lagi aku hilang percaya..
arrggggghhhhh!!!!
aku ini mudah percaya kah??

sekali lagi ruang dan peluang yang ku hampar luas..
ku tarik sedikit demi sedikit..
supaya tidak ada lagi kesempatan
yang diambil atas kebahagian orang lain...

perlahan-lahan aku berundur...
sungguh aku tidak layak..
kerna aku manusia hina...
yang tidak punya apa.....

aku sedar yang semua orang punya hak..
tapi aku juga punya hak...
kenapa hak aku tidak terbela...
sebaliknya prasangka yang bebas ditabur merata-rata...

selalu aku ingtkan bukan hanya pada diriku..
malah pada manusia yang ada disekelilingku...
" KALAU SALAH CAKAP SALAH"
" KALAU X SUKA CAKAP X SUKA"
kerna aku tidak boleh menerima...
sikap manusia yang berpura...
janganlah sampai menipu pada diri sendiri
kerna itu akan mengundang DOSA!!..

perlukah utk aku lontarkan bahawa
"Aku ikhlas dalam persahabtan yang aku bina"
bukan utk berpura..
tapi utk saling percaya...

sungguh aku tidak menduga...
semua yang lahir dibibirku
akn menjadi nanah pada manusia lainnya...
kerna aku selalu berfikir bahawa
segalanya adalah yang terbaik yang telah aku putuskan utk mereka...

CUKUP!!!
aku tidak suka pada manusia yang berpura...
aku tidak suka pada manusia yang bersembunyi di sebalik tawa...
aku tidak suka pada manusia yang tersenyum kerana terpaksa....

kerana di mataku..
semuanya jujur bershabt denganku..
aku sedar yang aku kini sudah tidak punya siapa..
aku sedar yang aku kini manusia yang menumpang kasih...

tapi jujurnya aku perlukan mereka...
dan aku berharap.. bahawa biarlah persahabatan yang dibina...
berlandaskan hati yang terbuka...

aku suka bersikap jujur..
dan aku juga mengharapkan mereka jujur denganku.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan